Wednesday, November 23, 2011

I wanna Marry POMEGRANATE!!!

Sejak dua menjak ni, cik abby suka betol makan buah delima a.k.a pomegranate. Rasa die manis, walaupun banyak biji, tapi ada banyak jus. Kalau nak makan buah delima ni, kene prepare piring kosong kat tepi, untuk buang biji. Huhu..


Sekarang ni kat Malaysia memang tengah musim delima. Pegi la kat supermarket, even pasar malam pun ada. Last months cik abby beli kat Econsave harga die RM1.99/pc. Last week kat pasar malam ada pakcik tu jual RM2/pc, cik abby beli 4. Nasib baik tak beli kat ada satu brader ni. Dia kata selonggok 5 bijik RM10, tapi beli satu-satu RM3/biji. Mangkuk hayun betol. This week harga turun, kat gerai pakcik minggu lepas, 3 bijik RM5. Ape lagi, borong la 6 bijik terus. Baru sepuloh hinggit. Stok sampai pasar malam minggu depan pulak. Tapi kalau kat Shah Alam, pernah cik abby pegi kat pasar malam Seksyen 6 die bulan lepas, RM6 sebijik. Pale hotak die!! Ko makan la sendiri buah tu sampai kembong!


Buah delima ni bagus untuk kesihatan, sebab tu la skrg ni jus buah ada extract pomegranate. Antaranya insyaAllah boleh reduce heart disease risk, kalau diamalkan minum jus die. Buah delima ni juga merupakan salah satu punca vitamin C, vitamin B5, potassium, dan polyphenol (sumber Wikipedia).


Buah delima yang cik abby beli kat pasar malam di Bangi


Bukan takat tu jek, Allah s.w.t ada menyebut tentang buah delima 3 kali dalam kitab suci Al-Quran:
"Di dalam kedua syurga itu ada buah-buahan, kurma dan delima" (Surah Ar-Rahman : 68)

"Dan Dialah yang menurunkan air dari langit, lalu kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai dan menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnyapada waktu berbuah, dan menjadi masak. Sungguh, pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman" (Surah Al-An'am : 99)

"Dan Dialah yang menjadikan tanaman-tanaman yang merambat dan yang tidak merambat, pohon kurma, tanaman yang beraneka ragam rasanya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya) dan tidak serupa (rasanya). Makanlah buahnya apabila ia berbuah dan berikanlah haknya (zakat) pada waktu memetik hasilnya, tapi janganlah berebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan" (Surah Al-An'am : 141) 


Buah delima ni adalah salah satu good example from Al-Quran. Ini bermakna khasiatnya memang excellent. Mestilah kan, kalu tak, takkan tumbuh dalam syurga. Hebat-hebat..


Apa tunggu lagi, jom makan buah delima sementara masih banyak dijual di pasar malam. Huhu..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...